söndag 12 oktober 2008

Dagens ord

Dagens ord ur SL-terminologin är spontanavgång. Det får mig att tänka på något helt annat än det som avses, men okej.

För övrigt undrar jag hur många trafikanter som förstår begreppen bana 1, mot/söderspår och söderplattform egentligen? De lyckas ju inte ens dechiffrera "du ska gå till spår 1 och ta tåget mot Hässelby" utan att behöva ytterligare information som vilket nummer och vilken färg det är. Nu för tiden tar folk information som ett tillfälle att ifrågasätta, inte som en hjälp i tillvaron vilket det väl är menat att vara hade jag fått för mig.
Sen är trafikinformatörerna inte alltid så himla bra på att framföra den på ett sätt som folk eventuellt skulle kunna begripa och med ett relevant innehåll... Men, men, jag borde inte klaga idag för den här karln har åtminstone inte stakat sig en enda gång, ta i trä.

Jamen vad bra, nu förtydligade han sig genom att säga att tågen norrut går "på det spår som normalt är söderspår". All risk för ytterligare frågor till spx är alltså undanröjd. Tack.

Inga kommentarer: